Lakóautó-kiállítás mérnökszemmel – CMT 2020: Sok jó elem kis helyen is elfér

Létezik egy kiállítás, ami lázban tartja azokat, akik érdeklődnek a lakóautók iránt. És persze azokat is, akik a terméktervezés oldaláról közelítenek az innovatív megoldásokhoz. Ezért nem is volt kérdés, hogy csapatunk is ellátogat Németország legnagyobb lakókocsis kiállítására, a januárban megrendezett, stuttgarti CMT 2020-ra.

Idén rekordszámú résztvevő (300.000 látogató és 2161 kiállító) gondoskodott arról, hogy ne csak azok miatt az újdonságok miatt legyen egyedülálló a CMT kiállítás, amelyek nem kerültek bemutatásra a korábbi, düsseldorfi Caravan Salonon.

Caravaning, Motoring, Tourism – CMT és CAD-CAM 3000: közös múlt, jelen, jövő

Ugyan elsősorban az izgalmas lakóautós újdonságok és a mérnökirodánk tervezte termékek miatt látogattunk ki az expóra, nem kerülhette el a figyelmünket, hogy idén több tucat izgalmas program és innovatív szabadidős eszköz is terítékre került.

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy egy mérnökiroda – amely már „túlvan” a kapcsolódó terméktervezésen – miért akar kimenni egy olyan expóra, mint amilyen a CMT. Az inspirációszerzés, az általunk tervezett újdonságok megtekintése, és a látogatói reakciók, visszajelzések begyűjtése mellett az is fontos számunkra, hogy csapatunk tagjai élvezhessék a professzionális munkájuk gyümölcsét, és kötetlenebb keretek mellett fejlődhessenek.

Mindig tanulságos és egyben érdekes is azt látni, hogy egy-egy innovatív fejlesztés/termék hogyan fér el rendkívül szűk terekben, vagy milyenek a legexkluzívabb, akár eurómilliókba kerülő lakókocsik élőben. Vegyük is górcső alá azokat az újdonságokat, amelyek miatt érdemes volt több mint 800 km-t utaznia csapatunknak.

Dometic FreshWell 3000: XXI. századi igények és válaszok

A Dometic, CMT-n debütáló újdonsága egy tisztán elektromos, ülés alatti klímaberendezés. A kompakt megoldás nagy előnye (többek közt a tetőklímákkal ellentétben), hogy nem terheli a tetőt, a súlypont és a jármű külső méretei pedig nem változnak. A Dometic FreshWell 3000 a 2700 W alatti kategóriában elérhető talán legkompaktabb, ülés alatti klímaberendezés. Nemcsak azok számára nyújt 10 pontos megoldást, akiknek fontos a környezettudatosság, de a kényelemre vágyók is imádni fogják.

Hihetetlenül halkan működik, a levegőelosztó rendszere kellemes légáramlatot biztosít, ami a tartozékoknak köszönhetően egyenletesen oszlik el a három befúvónyílás között. A befúvónyílások a járműben szükség és igény szerint helyezkednek el (egy pontban összpontosítva vagy akár különböző szobákban). Jó hír, hogy az általunk jelenleg tervezés alatt álló új modelleknél is elérhető lesz ez az új hűtési-fűtési mód.

Westfalia pop-out back: Addig nyújtózkodj, míg…

Ki ne álmodozott volna egy olyan (lakó)autóról, aminek a hátsó része kitolható a hosszabb belső tér érdekében, miközben (azt összetolva) könnyű vele közlekedni. Tervezési szemszögből a megbízható működtetés mellett a zárt állapot biztosítására is szükség van menet közben. A legjobb lehetőség az, ha a zárt állapot rögzítése automatikus, így nem a felhasználó memóriáján és készségein múlik a siker. A másik szempont a megfelelő tömítés. Nyilván senki nem szeretné, hogy a beltérbe víz kerüljön, amikor kint esik az eső.

A tervezőnek arra is gondolnia kellett, hogy a tömítettség mozgatás közben is fennmaradjon. A tervezés irányát döntően befolyásolja még a működtetés módja. A kézi működtetés várhatóan olcsóbb lesz, ám a megfelelő rögzítés és könnyű használat elérése komolyabb tervezői munkát igényel. Az elektromos működtetés kényelmesebb mind a tervező mind pedig a felhasználó számára. Végül, de nem utolsó sorban gondolni kell a megfelelő hőszigetelésre is, hiszen az esti pihenés nem az igazi, ha a lakóautó kihúzott állapotában csak egy vékony réteg választ el minket a „hűvös természettől”.

Hogyan terveztünk „guruló szállodát”?

Weinsberg CaraOne 2020 tervezésében mérnökirodánk is részt vett. A szinte bármilyen alaprajzzal elérhető, mégis standardizált kialakítású modellcsaládról nem nehéz olyan képeket készíteni, amelyeket látva úgy érezhetik a kempingezni vágyók, hogy akár hónapokat is el tudnának tölteni benne. Mi is így tettünk a tervezéskor.

Túra és kényelem: On

A méltán híres Vantourerek különböző kialakításának tervezésében is részt vettünk. Mi minden változott az előző évekhez képest? A frissvíztartály átkerült a padló alá, ezáltal nőtt a hátsó rakodórész. Mérnöki szemmel nézve itt a fagy elleni és a sérülések elleni védelem a két legfontosabb szempont, használhatóságában pedig a tisztítónyíláson keresztül történő hozzáférés a kritikus. A padlólemez alatti maximális terület kihasználásával sikerült elérni, hogy ideális méretű frissvíztartályt kapjunk amellett, hogy a fenti követelményeket is teljesítjük.

Ennek köszönhetően nem szükséges az ágy alatt helyet hagyni a víztartálynak. Ez pedig megnyitotta a lehetőséget a rakodótér megnövelésére, így hátul, keresztben is elfér egy kerékpár, miközben az ágy is használható marad.

Részt vettünk a kompatibilis ágyak fejlesztésében is. Az új Vantourer modelleknél két lehetőség is adott a kerékpártárolásra. Amennyiben a liftezhető ágyat közepes magasságba emeljük, alatta elfér a bicikli, illetve a speciálisan kialakított, keresztben felnyitható ágy mellett is tárolható.

Az ágy másik irányból történő felnyitásával egyúttal egy kanapét is létrehozhatunk, amin ülve akár a lakóautó mögötti tájban is gyönyörködhetünk.

 

 

Mikor magasak az elvárások

A népszerű, speciális magasított tetővel rendelkező Weinsberg Carabus 600 MQH előtt egész nap sorakoztak a látogatók. Ez nem csoda, hiszen tekintélyt parancsoló, 308 cm-es magasságával és mintegy 6 méteres hosszával nagy feltűnést keltett az expón. Nem is beszélve az exkluzív belső térről, amelyről inkább fotót mutatunk, mert jelen esetben 1 kép (pontosabban 3) többet mond ezer szónál…

 

A jövő utánfutója megérkezett

Az AL-KO zseniálisat alkotott a hatótávnövelés területén. 48 V-os meghajtást integráltak az utánfutó alvázába, amivel akár 70%-kal jobb hatásfok érhető el. Az automatikus energiavisszatöltéssel rendelkező rendszer a maximum 3,5 tonnás lakókocsik számára lett kifejlesztve. Ez a megoldás különösen előnyös lehet belsőégésű vontatójárművek esetén is, amelyeknél nagymértékben csökkenthetjük az üzemanyag-fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátást. Ráadásul a fékrásegítés mellett az elektromos menetstabilizálásban és a nehéz terepen való közlekedésben is számíthatunk a segítségére.

HYMER-Vision: A guruló sárkány

Formabontó alaprajzzal és külsővel mutatkozott be a Hymer Vision. A BASF-fel közösen fejlesztett autó olyan innovatív részletekkel büszkélkedhet, mint a 3D nyomtatott kasztnielemek, az infravörös fényvisszaverő festék, vagy a hátsó részbe integrált BBQ-állomás.  

A fényezés különlegessége, hogy hőmérséklet-szabályozó és energiahatékony. A BASF Chromacool technológiájának köszönhetően a kasztni külső felületének felmelegedését 20°C-kal, a belső tér hőmérsékletét pedig akár 4°C-kal csökkenti.

Reméljük, szakmai beszámolónk megmutatta, hogy miért volt érdemes kilátogatni a 2020-as CMT-re. A következő „kihelyezett csapatépítőnk” az egyik tervezőszoftver konferenciáján lesz, amiről szintén be fogunk számolni a blogon. Addig is kíváncsian várjuk, hogy Önnek melyik lakóautó tetszett legjobban az általunk kiemeltek közül.