CAD-CAM 3000 Kft. és a Formula Student

Formula-Student-CAD-CAM-3000-Forrás-arrabonaracing.hu

Formula Student

 

A túraautó, a Rally, a Nascar, a Le Mans-i 24 órás, a Gokart vagy a Forma-1 mind olyan autóverseny sorozat, amelyről szinte mindenki hallott már.  A Formula Student, azaz egyetemisták, illetve műszaki egyetemek közötti autóversenyzés azonban már nem olyan közismert. A műszaki életben azért kevesen vannak, akik tanulmányaik, vagy mérnöki pályájuk során legalább futólag ne hallottak volna a Formula Student versenysorozatról, hiszen a legnagyobb magyar egyetemek, mint a Budapesti Műszaki Egyetem, a Miskolci Egyetem, a kecskeméti Neumann János Egyetem vagy a győri Széchenyi István Egyetem mindegyike aktív részvevője az elsősorban mérnöki megoldásokra fókuszáló derbinek. Büszkén mondhatjuk, hogy az idei évtől mi is a részesei lehetünk ennek az autóverseny-sorozatnak a SZEengine-nel való közös együttműködésünk révén.

 

SZENGINE

 

A SZEngine Hallgatói Motorfejlesztő Csapatot az Audi Hungaria Belső Égésű Motorok Tanszéke az Audi Hungaria Motorfejlesztési Részlegével és a Széchenyi István Egyetem hallgatóival közösen hívta életre 2008 év végén. A csapat a világon egyedülállóan speciális, innovatív, kimondottan a versenysorozat szigorú szabályaira optimalizált motort fejleszt, ezáltal egyedi módon kapcsolódik a sorozathoz. A csapat fejlesztéseinek középpontjában az egyhengeres belsőégésű motorkoncepció áll, mivel ennek a kialakításnak van a legjobb teljesítmény-tömeg aránya és a legkedvezőbb fogyasztása. Külön részleg foglalkozik a tervezéssel, a termodinamikával, az elektronikával, a fékpaddal, a motorteszteléssel és az idei évtől kezdve hibrid hajtáslánc fejlesztéssel is. A jelenleg körülbelül 60 fős csapat 2016 óta működik együtt motorbeszállítóként a győri Arrabona Racing Teammel.

 

SZEngine-design-részleg-formula-student
SZEngine Design részleg (2021). 

 

Az SZEngine csapata a jelenleg 8. generációs ART_08 elnevezésű új formula autó erőforrásának tervezését egy KTM 690 Duke motor kisebb-nagyobb átalakításával képzeli el.

 

Reverse engineering a CAD-CAM 3000 Kft. segítségével

 

Ehhez első körben a motor optikai és radiológiai mérésére, illetve az alkatrészek mérési háló alapján történő visszamodellezésére volt szükség. Az alkatrészek visszamodellezéséhez kerestek olyan szponzort, akik megfelelő tudással, tapasztalattal és eszköztárral rendelkezik reverse engineering feladatok terén, így találták meg a CAD-CAM 3000 Kft.-t 2020 végén.

 

kuplung-fedél-mérési-háló-és-modell-1950x731Kuplung fedél mérési háló (balra) és az alapján elkészült modell (jobbra)

 

Mérnökeinkkel az elmúlt évben vette fel a kapcsolatot Deissinger Dániel Design részlegvezető. A tárgyalásokat követően pedig modellezési technikákkal, modellépítéssel, az azt segítő support geometriák létrehozásával és koordináta-rendszerbe való illesztésével, illetve a kész modellek vizsgálatával, valamint módosítási javaslatok megtételével folyamatosan segítettük a csapat munkáját.

 

Arrabona Racing Team

 

A győri Arrabona Racing Team 2014 óta aktív résztvevője az egyetemisták autóversenyének és már az első évben sikerült megnyerniük az orosz nagydíjat az ART_01 elnevezésű autójukkal, amivel ők voltak az első olyan magyarországi Formula Student csapat, akinek sikerült megszereznie az összesített első helyezést egy Formula Student versenyen. Azóta további 7 olyan, minden évben egy kicsit továbbfejlesztett konstrukció készült el a győri Széchenyi István Egyetemen, amelyek szinte mindegyikével sikerült első, vagy dobogós helyezést elérni egy-egy versenyszámban.

 

Arrabona-Racing-Team-ART_01
Arrabona Racing Team ART_01 nevű autója.
Forrás: https://www.arrabonaracing.hu/

 

FUNDRIVE

 

A SZEngine-nel való találkozásunk alkalmával az első kérdéseim egyike az volt, hogy mikor lehet kipróbálni az autót. Viccnek szántam ugyan, de gyorsan érkezett a kijózanító válasz, hogy minden évben szerveznek egy szponzori napot, amikor meg lehet nézni az új és a korábbi autókat, sőt meg is lehet járatni őket egy néhány kör erejéig.

 

Októberben került megrendezésre a FunDrive az Arrabona Racing Team által szervezett szponzori nap, idén először a mi részvételünkkel, ahol az ART_02 és az ART_08 elnevezésű autókat próbálhattuk ki.

 

ART02_ART08-autók
Munkatársaink az ART_02 (balra) és az ART_08 (jobbra) elnevezésű autókban

 

 Egymással természetesen mi sem versenyezhettünk, de elég nagy területen próbálhattuk ki az autókat ahhoz, hogy érezzük a hihetetlen gyorsulást és a sebességet. A kanyarokat stabilan veszik, az egyenesekben fürgék, az ART_08 egyébként 4 másodperc alatt teljesíti a 75m-es távot. Nem hajtottuk szét a gépeket, valószínűleg sokkal több volt bennük, de így is fantasztikus élmény volt mindkét generáció.

 

Formula-Student-csoportkép
Formula Student csoportkép a holland futamon 2019-ben.
Forrás: https://www.facebook.com/formulastudenteast/

 

A verseny története

 

Az első hivatalos Formula Student versenyt egyébként 1981-ben rendezték a Texas Egyetem campusán, akkor még csak 4 amerikai egyetem részvételével. Az első európai résztvevő 1997-ben, az első európai verseny pedig 1998-ban csatlakozott a sorozathoz, azóta azonban majd 70 ország több mint 600 egyeteme vesz részt az eseményeken, 20 különböző – ezen belül 10 európai – versenyhelyszínen.

 

Texas-Egyetem-győztes-autó
A texasi egyetem hallgatói, és győztes autójuk 1986-ban.
Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Formula_SAE

 

Nem a klasszikus értelemben vett autóversenyzésről van szó, hiszen az egyetemi csapatok nem saját büdzséből, hanem szponzorok támogatásával terveznek és építenek autókat, amiket az autóversenyzés hevében összetörni igencsak drága mulatság lenne. Ezért az egyes versenyeken 3 statikus és 5 dinamikus versenyszám eredményei alapján határozzák meg a végső sorrendet, amelyek a következők:

 

Statikus versenyszámok (max. 325 pont):

 

Business Presentation (max. 75 pont):

A prezentáció során az elkészült járműről egy meggyőző üzleti modellt kell bemutatni a zsűrinek, mint potenciális befektetői csoportnak.

 

Cost and Manufacturing (max. 100 pont):

Ezen versenyszám során a csapatnak be kell mutatnia, hogy prototípus autójának megépítése során milyen gyártási folyamatok és milyen költségek merültek fel alkatrészekre, alkotóelemekre lebontva.

 

Design Event: (max. 150 pont):

A bíráknak ezen esemény során az autó tervezése alatt felmerült döntési folyamatokat és az adott problémák megoldásait kell bemutatni. Elsősorban a döntések indoklásán, a mérnöki gondolkodásmódon van a hangsúly és csupán másodsorban a Formula Student szabályzata alapján kivitelezett megoldásokon.

 

Dinamikus versenyszámok (max. 675 pont):

 

Acceleration (max. 75 pont):

Az Acceleration egy gyorsulási versenyszám, ahol a csapatok célja az, hogy az autó a lehető leggyorsabban teljesítse a 75 méter hosszú pályát.

 

Skid pad (max. 75 pont):

A skid pad versenyszám során egy fektetett nyolcas formájú pályán kell végigmenni a pilótáknak, kétszer az óramutató járásával megegyezően az egyik körön, valamint kétszer az ellentétes irányban a másik körön a lehető legrövidebb idő alatt. Itt elsősorban az optimális futómű-beállítás számít és hogy mennyire bírják a felfüggesztések.

 

Autocross (max. 100 pont):

Az autocross eseményen a lehető leggyorsabban kell végigmennie a csapatoknak a szlalomokkal, kanyarokkal tarkított közel 1,5 kilométeres pályán. Az egyéni verseny értékén túl ez kvalifikációnak számít az Endurance versenyszámra.

 

Endurance (max. 325 pont):

Az Endurance a Formula Student legfontosabb versenyszáma. Ebben az autó- és vezető-állóképességi tesztben egy 22 km hosszú távot kell teljesíteni, melynek során féltávnál egy pilótaváltást is be kell iktatni a csapatoknak.

 

Efficiency (max. 100 pont):

Az Endurance sikeres teljesítése esetén kalkulálnak az autó üzemanyag-fogyasztásával. Az Efficiency, vagyis a Hatékonysági versenyszámban a felhasznált üzemanyag mennyiségét szembeállítják a megtett körök idejével, vagyis hogy az adott csapat milyen hatékonyan használta fel a rendelkezésre álló üzemanyagot.

Formula-Student-pontok-versenyszámok-szerinti-megoszlása
A maximálisan összegyűjthető 1000 pont versenyszámok szerinti megoszlása.
Forrás: https://szengine.hu/formula-student/

 

Ezek alapján jól látható tehát, hogy egy nagyon érdekes és komplex autóversenyről van szó, ami a jövőben valószínűleg csak még izgalmasabbá válik majd. Örülünk, hogy a részesei lehetünk ennek a remek projektnek. Azok után, hogy első kézből tapasztalhattuk meg, hogy milyen fantasztikus autókat építettek a győri egyetemisták, még büszkébben támogatjuk továbbra is a jövő mérnökeit és a Formula Student versenysorozatot. Köszönjük a lehetőséget az SZEngine és az Arrabona Racing Team csapatának, és ígérjük, hogy jövőre le sem vesszük a lábunkat a gázpedálról!

 

Önnek is egy mérnökiroda segítségére lenne szüksége a reverse engineering, a 3D optikai mérés, a terméktervezés, a végeselem-szimuláció, a szerszám-és célgéptervezés vagy a prototípus-építés terén? Akkor lépjen velünk kapcsolatba itt!